Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

3 Makanan Terbaik untuk Makan SebelumTidur

3 Makanan Terbaik untuk Makan SebelumTidur


Tidur yang baik sangat penting untuk kesihatan anda.

Ia boleh mengurangkan risiko mengalami penyakit-penyakit tertentu, memelihara otak anda dan meningkatkan sistem imun anda.

Secara amnya disyorkan manusia perlu tidur antara 7 dan 9 jam tanpa gangguan setiap malam, namun ramai manusia hanya tidur selama 4 hingga 5 jam sahaja.
Terdapat banyak strategi yang boleh anda gunakan untuk menggalakkan tidur yang nyenyak , termasuk membuat perubahan pada diet anda, kerana sesetengah makanan yg mempengaruhi tidur anda

Terdapat 3 makanan terbaik yang anda boleh dimakan sebelum tidur untuk meningkatkan kualiti tidur anda.


1. Kacang Badam/Almonds

 

Badam adalah sejenis kacang pokok dengan banyak manfaat kesihatan.

Kacang Badam mempunyai sumber nutrien yang sangat baik, kerana satu ounce mengandungi 14% daripada keperluan harian anda untuk phosphorus , 32% untuk manganese dan 17% untuk riboflavin.
Pengambilan badam secara kerap mempunyai risiko yang lebih rendah daripada menghidap beberapa penyakit kronik, seperti diabetes dan penyakit jantung. Ini disebabkan oleh kandungan lemak tak tepu, serat dan antioksidan yang sihat.

Ia telah terbukti bahawa badam juga boleh membantu membantu anda tidur.

Ini kerana badam dan beberapa jenis kacang lain, adalah sumber hormon melatonin (hormon yang mengawal tidur .)

Almond juga merupakan sumber magnesium yang sangat baik, dan mempunyai 19% daripada keperluan harian anda hanya perlukan 1 auns. Mempunyai magnesium yang mencukupi dapat membantuanda tidur nyenyak  terutama bagi mereka yang mengalami insomnia.

Peranan magnesium dalam membantu untuk tidur ialah disebabkan oleh keupayaannya untuk mengurangkan keradangan. Di samping itu, ia boleh membantu mengurangkan tahap hormon stres kortisol, yang menganggu tidur anda .
Walaubagaimanapun, penyelidikan mengenai badam dan adalah tidur jarang dibuat.

Jika anda ingin makan badam sebelum tidur untuk menentukan sama ada ia memberi kesan kepada tidur anda, anda boleh mengambil sebanyak 1-ounce (28 gram), atau kira-kira sebiji , sudah mencukupi.

Ulasan :

Almond adalah sumber melatonin dan magnesium mineral yang membantu anda tidur, dua sifat yang menjadikan mereka makanan yang baik untuk dimakan sebelum tidur.

  1. Kiwi


    Kiwi adalah buah dengan kalori yang rendah dan sangat berkhasiat.

    Buah kiwi mengandungi hanya 50 kalori dan sejumlah besar nutrien, termasuk 117% daripada keperluan harian anda untuk vitamin C dan 38% untuk vitamin K.

    Ia juga mengandungi sebahagian besar folat dan kalium, serta beberapa mineral surih

    Selain itu, makan buah kiwi boleh memberi manfaat kepada keshatan kepada sistem pencernaan anda, mengurangkan keradangan dan menurunkan kolesterol anda. Kesan ini disebabkan oleh jumlah antioksida serat dan karotenoid yang ada di dalam kiwi.

    Mengikut kajian buah kiwi berpotensi untuk membantu tidur anda dan juga boleh menjadi salah satu keperluan untuk dimakan sebelum tidur.

    Dalam kajian juga dinyatakan , 24 mereka yang mengamalkan memakan buah kiwi sebelum tidur setiap malam. Mereka tertidur 42% lebih cepat daripada mereka yang tidak makan apa-apa sebelum tidur.

    Kesan kiwis yang membantu tidur dianggap disebabkan oleh kandungan serotonindi dalam kiwi kerana kimia otak yang membantu mengawal siklus tidur anda.

    Bukti saintifik lebih diperlukan untuk menentukan kesan kiwi sebenarnya membantu anda tidur atau tidak . Walau bagaimanapun, makan 1-2 kiwi sebelum tidur boleh membantu anda tidur lebih cepat dan tidur lebih nyenyak.

    Ulasan :
    Kiwi kaya dengan serotonin dan antioksidan, kedua-duanya boleh membantu anda tidur apabila dimakan sebelum tidur.

  1. Beras Putih


    Beras putih adalah bijirin yang banyak digunakan sebagai makanan ruji di banyak negara.

    Perbezaan utama antara beras putih dan perang adalah beras putih telah dibuang dedak dan kuman, yang menjadikannya lebih rendah dalam serat, nutrien dan antioksidan.

    Walau bagaimanapun, beras putih masih mengandungi sejumlah vitamin dan mineral yang baik. Satu hidangan berasaskan 100 gram beras putih menyediakan 14% daripada keperluan harian anda untuk folat, 11% untuk thiamin dan 24% untuk mangan.

    Beras putih juga , adalah tinggi karbohidrat dan memberikan 28 gram dalam hidangan 3.5-auns (100 gram). Kandungan karbohidratnya dan kekurangan serat menyumbang kepada indeks glisemik yang tinggi.

    Makan makanan dengan indeks glisemik tinggi, seperti beras putih, beberapa jam sebelum tidur boleh membantuanda untuk tidur .

    Dalam satu kajian, tabiat tidur sebanyak 1,848 orang telah dibandingkan berdasarkan pengambilan beras putih, roti atau mi. Pengambilan beras yang lebih tinggi memberi impak yang membantu mereka tidur dengan nyenyak dan lama.

    Beras putih mungkin paling berkesan untuk membantu anda tidur jika dimakan sejam sebelum anda tidur.

    Ulasan :

  2. Nasi putih mungkin bermanfaat untuk dimakan sebelum tidur kerana indeks glisemik tinggi yang boleh membantu anda tidur.

3 Makanan Terbaik untuk Makan SebelumTidur

Promosi Terkini !!

Apa Pendapat Anda? Sila tinggalkan komen di bawah ini

Facebook Comments

Hashtag : #TidurNyenyak #deepsleep #pakartidur #tidur #dasabdulglobal #bantalhotel #bantaldag #usahawandag #dag #dagpillow #dropshipdag #zeromodal #teamdag #hotel7bintang #mudahnyaberniagabersamaDAG #DAGbringComfortHome #bantalhotel #bantaldag #dasabdulglobal #usahawandag #bestpillow #kisahssahwanDAG #dag ##kerjayanDAG #tipsUsahawanDAG #Insomnia #tipspenjagaanBANTAL #kesihatanTIDUR #bantal #pillow

Share this post with your friends

Keluarga Malaysia Bawa Semangat Bersatu

Menjelang sambutan hari kemerdekaan atau hari kebangsaan Malaysia, antara perkara utama yang menjadi perhatian seluruh rakyat Malaysia pastinya tertumpu kepada reka bentuk logo dan juga

Jimat RM30 Sehingga 31 Ogos Ini

Berbaki 10 hari lagi sebelum peluang untuk anda mendapatkan tuala dengan harga diskaun berakhir. Penjimatan sehingga RM30 bagi setiap dua helai tuala dengan keupayaan serapan

Penat Jalan, Singgah Lepak Di Booth DAG

Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agropelancongan Malaysia (MAHA) 2022 mula membuka tirai bermula 4 Ogos lalu menerima sambutan yang amat menggalakkan. Pameran dwitahunan yang kali terakhir